16 oct. 2010

Tumulii de la Adamclisi

"De jur imprejur, monumentul avea sapte rânduri de trepte de piatra, iar deasupra se inalta un soclu purtând statuia sculptata a unui ostas imbracat cu armura. Monumentul n-a rezistat scurgerii atator veacuri, din el s-a mai pastrat numai partea centrala, ca o movila uriasa de pamânt, iar din cele 54 de metope au mai ramas 49. In apropierea monumentului se gasesc alte doua marturii ale evenimentului amintit: mausoleul unui ofiter roman cazut in lupta si, nu departe de acesta, altarul, inaltat din ordinul lui Traian, in memoria ostasilor care si-au dat viata in crâncenele batalii"... Asta apare pe net, despre monumentul de la Adamclisi. Adică romanii făceau monumente pe care le umpleau cu pământ...Vă mai spun eu ce nu se zice în textul pe care l-am postat mai sus. Movila de pământ are în mijoc o camera pătrata de piatra. Lângă movila asta de pământ, "mausoleul ofiţerului roman" este de fapt un tumul, adica o movila de pământ cu o camera pătrată de piatră în interior... Unul foarte asemanator cu celelalte de pe teritoriul ocupat de traci, urmaşii pelasgilor şi despre care nu am auzit să fie prea comune romanilor. L-am întrebat pe ghidul/casierul/paznicul de acolo care e povestea tumulului şi de ce e deschis ca să plouă înăuntru şi, în pricipiu, să se aleagă praful de el. Răspunsul a fost stupefiant: "Ca să vadă lumea cum e înăuntru, i-am îndepărtat vârful acum câţiva ani. El este înconjurat de mai multe rânduri de trepte de piatră, care merg până sus. N-a fost găsit nimic roman înăuntru, dar s-a presupus că e al unui ofiţer", a zis responsabilul cu informaţiile. La "altarul ostaşilor romani" nu am mai ajuns, calea de acces către el fiind un mister, iar iarba înaltă fiind plină de lighioane. La cele de mai sus adaug că în limba turcă, din care provine denumirea, Adamclisi semnifică biserica omului, adică mausoleul, adică... tumulul. Acum o să pun o serie de întrebări pe care nu le-am găsit puse nicăieri. A făcut vreun istoric legătura între cele două monumente asemănătoare şi denumirea locului? Este posibil ca romanii să fi zidit un tumul pe care să fi pus nişte sculpturi, nişte basoreliefuri? A fost vreodată tumulul zidit? A avut el, monumentul, vreodată actuala formă? Sau şi forma ca şi autorul, Apolodor din Damasc, sunt doar presupuneri. Sunt metopele romane? Am văzut nişte imagini cu metopele din muzeul care e-n satul de lângă monument. Soldaţii de pe ele nu prea par romani. Daci, da. Care se luptă cu nişte indivizi, repet, neromani. Sunt toate metopele de pe actualul monument conforme cu originalele? De ce a fost "refăcut" din ciment tot? Acolo e un buncăr penibil, fără nicio valoare istorică.

Iată pozele cu "mausoleul ofiţerului roman"





Asta-i de pe net, că mie mi s-a terminat bateria telefonului, cand am vrut să fac o poză mai de departe.

Asa arăta monumentul central înainte de a fi "renovat"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu