11 ian. 2012

205 mil. euro amenda pentru Rompetrol, Petrom, Lukoil, Mol si Eni, din care Petrom a primit peste 100 mil. euro


Consiliul Concurentei a anuntat astazi cea mai drastica decizie luata de la infiintarea sa prin amendarea cu 880 mil. lei (circa 205 mil. euro) a celor cinci mari companii petroliere de pe piata benzinariilor – Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol si Eni, pe care le acuza ca s-au inteles impreuna in 2008 sa retraga de pe piata sortimentul de benzina Eco Premium. Decizia a fost anuntata de insusi presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, acesta fiind cel mai important dosar din mandatul sau. In replica, companiile spun ca este o decizie nefondata, ca decizia a fost una individuala si este una strict de afaceri.

Petrom, companie controlata de grupul petrolier austriac OMV, a primit cea mai mare amenda, in cuantum de peste 3% din cifra de afaceri aferenta anului financiar 2010, valoarea acesteia fiind de 366,5 mil. lei in cazul Petrom, respectiv de 137,2 mil. lei pentru OMV Petrom Marketing, care este controlata integral de catre prima companie. Liderul pietei petroliere ar urma sa plateasca pana la 120 mil. euro, fiind acuzat ca ar fi fost initiatorul acestei intelegeri, motiv pentru care forul concurential i-ar fi acordat circumstante agravante si ar fi decis sa aplice un procentaj mai mare raportat la cifra de afaceri decat in cazul celorlalti operatori de pe piata.

Companiile nu se impaca insa cu decizia Concurentei, care ar fi o premiera in Europa in ceea ce priveste firmele din sectorul petrolier, astfel ca deja unele dintre acestea au anuntat ca vor contesta in justitie amenda, scrie antena3.ro.

Astfel, Petrom lucreaza pe dosarul investigatiei derulate de Concurenta cu avocatii de la Schoenherr, Rompetrol mizeaza pe departamentul juridic propriu si pe serviciile casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, in timp ce rusii de la Lukoil si-au angajat pentru aceasta speta avocatii White & Case. Activitatile de asistenta juridica specializata ale MOL Romania sunt asigurate in acest dosar de catre biroul celor de la Radu Taracila Padurari Retevoescu in asociere cu Allen & Overy, precum si de catre cabinetul individual al avocatului David Oprea. Eni Romania este consiliata in dosarul instrumentat de catre Consiliul Concurentei de catre firma de avocatura David & Baias.

“Petrom si OMV Petrom Marketing considera sanctiunile aplicate ca fiind nejustificate si vor contesta in instanta decizia Consiliului Concurentei”, a fost reactia liderului pietei petroliere.

Un raspuns similar, insa mai detaliat, l-au dat reprezentantii Rompetrol si cei ai Mol Romania.

Astfel, Rompetrol Downstream, compania din grupul Rompetrol care opereaza reteaua de benzinarii, se declara “surprinsa” de decizie si afirma ca “in ceea ce priveste Rompetrol Downstream, concluziile raportului de investigatie au fost total nejustificate si nedovedite, iar decizia Consiliului Concurentei de sanctionare este, in egala masura, nelegala si netemeinica”.

Reprezentantii Rompetrol spun ca firma “nu a fost informata cu privire la existent unui plan comun de retragere de la comercializare a sortimentului de benzina Eco Premium si nici nu a aprobat expres sau tacit un asemenea plan”.

Comportamentul pe piata al Rompetrol a fost intotdeauna unul independent si a vizat exclusiv respectarea prevederilor legale ce impuneau comercializarea acestui sortiment pana la 1 ianuarie 2009 si trecerea ulterioara la productia de carburanti care respecta normele Euro 5, sustin oficialii societatii controlate de KazMunaiGaz, companie petroliera de stat kazaha.

Potrivit acestora, grupul Rompetrol a decis sistarea productiei sortimentului de benzina Premium E4 in luna noiembrie 2008, cu mentiunea ca, practic, comercializarea acestuia a continuat pana la epuizarea efectiva a stocurilor.

“Consideram ca argumentele prezentate de companie, atat pe parcursul verificarilor, cat si prin obiectiunile transmise Consiliului si in cadrul audierilor desfasurate in luna decembrie 2011, au demonstrat ca acuzatiile Consiliului sunt cert nefundamentate si lipsite de support”, se arata intr-un comunicat al companiei.

In concluzie, Rompetrol Donwstream este decisa sa conteste in instanta decizia Concurentei, care o obliga la plata a aproape 180 mil. Lei (peste 40 mil.euro).

Tot in justitie au decis sa mearga si reprezentantii MOL Romania, subsidiara locala a grupului petrolier ungar MOL, care au anuntat ca firma va depune o motiune de suspendare a executiei deciziei si o va ataca la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30 de zile de la comunicare, in conformitate cu legislatia in vigoare.

“MOL Romania face precizarea ca retragerea ECO Premium din portofoliul de carburanti al companiei a fost o decizie individuala de afaceri si nu rezultatul unui acord anticoncurential sau practici concertate”, afirma reprezentantii firmei petroliere. Acestia mai precizeaza ca MOL Plc nu mai producea sortimentul respectiv de benzina din octombrie 2004, pana in 2008 acesta fiind achizitionat de la producatorii din Romania sau prin distribuitori.

Amenda data grupului ungar se ridica la 80,26 mil.lei (18,5 mil. euro, calculate la cursul zilei, 19 mil. euro daca raportam la cursul mediu de schimb din 2010, anul calculat ca referinta pentru stabilirea amenzii) si reprezinta 3% din cifra de afaceri inregistrat de compania locala in 2010.

Reprezentantii Lukoil Romania si cei ai Eni Romania nu au facut niciun comentariu pana la publicarea acestui articol. Lukoil a primit o amenda de peste 30 mil. euro, in timp ce Eni are de platit de zece ori mai putin.

Consiliul Concurentei a pornit in ultimii ani mai multe investigatii care vizeaza cele mai importante piete din Romania – pe langa sectorul petrolier fiind vizat si cel financiar – bancar, farma, imobiliar, industrie si nu numai.
Prima amenda de proportii data de Consiliul Concurentei a fost in mai 2005, cand a luat decizia sa ii sanctioneze pe cei trei producatori de ciment locali – Lafarge, Holcim si Carpatcement cu aproape 30 mil. euro, acuzandu-I de intelegeri de tip cartel in formarea pretului la ciment pe piata interna.

La nivelul Comisiei Europene, cea mai mare amenda data pentru practici anticoncurentiale a fost inregistrata in 2008, cand producatorii de geamuri destinate industriei auto au fost sanctionati cu 1,38 mld. Euro, din care numai gigantul francez al materialelor de constructii Saint Gobain a primit 896 mil. euro. Cea mai mare amenda data vreodata de Comisia Europeana unei singure companii il reprezinta cazul producatorului american de tehnologie IT Intel, care a fost sanctionata cu 1,06 mld. Euro in 2009.

www.agentia. org

Un comentariu:

  1. Pentru capusele astea,100 de milioane nu inseamna nimic.Vor majora preturile si vor recupera paguba tot pe spinarea noastra.

    RăspundețiȘtergere